Skip to Content

Vanwege onze nieuwe website moeten bestaande klanten een nieuw wachtwoord instellen. Bent u een bestaande klant? Klik hier om uw wachtwoord te herstellen.

Tienduizenden tevreden klanten

Pakketten passen door de brievenbus

Op voorraad: Voor 21:00 besteld, morgen (woensdag) in huis
MannaFit D-mannose Logo (Wit)
Winkelwagen

Uw winkelwagen:

U heeft geen producten in uw winkelwagen.

Gratis verzending

Besteed nog € 40,00 voor gratis verzending!

Een schone blaas houden: Dat doe je met deze tips

Blaadjes van berkenboom - Een schone blaas houden: Dat doe je met deze tips

Het behouden van een schone blaas is belangrijk om blaasproblemen te voorkomen. Hieronder geven we een aantal praktische tips om de blaas goed en gezond te houden. Voorkomen is immers beter dan genezen!

  • Drink veel water of andere vloeistoffen, ook al is dat vervelend als plassen pijnlijk is. Drink tenminste 1,5 tot 2 liter per dag. Probeer bij warm weer of veel transpiratie door het sporten meer water te drinken. Zo wordt voor een goede doorspoeling gezorgd zodat bacteriën minder kans krijgen zich te hechten aan de blaaswand.

  • Consumeer liever niet teveel suikers, dus geen frisdranken, sappen of zoete voedingsmiddelen, want de E.coli bacterie houdt van geraffineerde suikers en vermenigvuldigt zich dan juist. Drink tevens niet teveel alcohol, hierin zitten ook veel ‘slechte suikers’. Koffie onttrekt vocht aan het lichaam, wees hier dus ook spaarzaam mee.

  • Plas regelmatig en houd uw plas niet op wanneer u aandrang voelt. Plas uw blaas altijd helemaal leeg. De volgende tips kunnen helpen bij het plassen:
    • rustig op de wc zitten met de voeten plat op de grond
    • zorg voor een goede lichaamshouding: knieën losjes uit elkaar, rug recht
    • neem de tijd bij het plassen
    • ontspan tijdens het plassen (niet persen of kracht zetten)

  • Voorkom problemen in het bekkenbodem: train regelmatig uw bekkenbodemspieren en leer ze te ontspannen, dan is het mogelijk om uw plasgedrag te verbeteren en de blaas beter leeg te krijgen. Zoek zo nodig hulp bij een bekkenbodemspecialist.

  • Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne. Veeg na elke toiletbezoek van voren naar achter en nooit andersom, want dan veegt u de darmbacteriën in de urinebuis. Was daarna goed uw handen.

  • Reinig uzelf voor en na het vrijen en probeer na de seks goed te plassen, dan spoelt u de blaas weer schoon.

  • Zorg voor een goede pH-waarde van de vagina. Overdrijf niet met de hygiëne, want de vagina reinigt zichzelf. Geen overmatig gebruik van (vaginale) zepen, gels, tissues, crèmes en sprays, want dit kan de pH-waarde verstoren. Afspoelen met lauw water is voldoende.

  • Vermijd het gebruik van zaaddodende middelen bij de seks. Er zijn aanwijzingen dat het gebruik van een pessarium of een condoom met zaaddodende middelen de klachten in de hand kunnen helpen. U kunt dan eventueel een andere vorm van anticonceptie overwegen.

  • Neem een douche in plaats van een bad. Vermijd warme baden en jacuzzi’s.

  • Verhelp vaginale infecties zo snel mogelijk, dat is ook beter voor de blaas.

  • Draag geen nauwsluitend ondergoed van nylon. Kies liever voor ondergoed van katoen in plaats van nylon en verschoon uw ondergoed zo vaak mogelijk. Draag ook geen strakke broeken en nylon panty’s. Deze veroorzaken een broeierig klimaat waarin de bacteriën prima kunnen gedijen. Sommige vrouwen kiezen ervoor liever geen inlegkruisjes te dragen.

  • Test regelmatig zelf uw urine. Zorg dat u urinesticks in huis heeft en test uw urine zelf. Zo voorkomt u dat eventuele klachten toenemen.

  • Zorg voor een gezonde levensstijl. Groente, fruit, vezels en voldoende drinken dragen bij aan goed functionerende blaas en darmen. U hoeft dan ook geen extra vitamines te gebruiken.

  • Verhoog uw weerstand. Door een verhoogd afweersysteem krijgen bacteriën een minder grote kans. Het verhogen van de weerstand kan bijvoorbeeld door het gebruiken van vitamine c en vitamine d (in de winter).

  • Neem een onderhoudsdosering d-mannose om de blaas schoon te houden en eventuele klachten voor te zijn.